Digital transformasjon

Digital transformasjon Prosjekter og programmer i
overgangen til en digital verden

Digital transformasjon Prosjekter og programmer i
overgangen til en digital verden

Fra entreprenørskap til intraprenørskap

Av Aleksander Torstensen , 7. juni 2017

DSC03801.jpg

Hva kan etablerte bedrifter lære seg av oppstartsselskaper når det kommer til bruk og utvikling av ny teknologi? 

«Ta en tur på NTNUs Entreprenørskole!» sa finansminister Siv Jensen nylig, under åpningen av det nye fakultet for økonomi på NTNU. Hun var mektig imponert over det toårig masterprogram innen entreprenørskap, som er en del av instituttet for industriell økonomi og teknologiledelse ved NTNU. Her utdannes elevene til morgendagens forretningsutviklere ved å starte egen bedrift som en del av studiet. Finansministeren anbefalte alle å ta turen dit for å møte engasjerte og ambisiøse studenter.

Studieprogrammet er en lekestue for digitale trender, som studentene får mulighet til å utvikle og kommersialisere. Under et alumnitreff for NTNUs Entreprenørskole fikk jeg pratet med tre oppstartsbedrifter, Sevendof, Grabster og Mode. De jobber med business case relatert til de aktuelle digitale trendene AI (kunstig intelligens), IoT (tingenes internett) og delingsøkonomi. Oppstartene har alle fokusert på å bruke ny teknologi for å bistå til å løse allerede eksisterende problem.

  • Kunstig intelligens skaper om dagen både glede og frykt i næringslivet. Sevendof utnytter denne digitale trenden til droneteknologi. Droner er kort fortalt en flyvende robot hvor kunstig intelligens bistår piloten med å fly. Sevendof skal løse problemet med at Norges strømnett i dag inspiseres ved å ta bilder fra helikopter og analysere disse manuelt i etterkant. Med en infrastruktur på Norges strømnett som er lik en lengde av 10 ganger jordens omkrets, er det ikke rart at det trengs en forbedring. Sevendof kan effektivisere dette betraktelig gjennom droner, med innebygd kunstig intelligens, som inspiserer strømnettet. Sevendof vant nylig Statnetts FoU-konkurranse for studenter. De har i dag prototyper under utvikling, og testing av dronene vil foregå frem til estimert lansering i 2019.
  • Delingsøkonomi er en annen trend som skyter fart i næringslivet om dagen. Grabster har videreført dette konseptet til matbransjen og forklarer hvorfor du bør dele din hjemmelagede mat med andre. Oppstartsbedriften utvikler en plattform som matcher hjemmekokken som lager for mye mat, med de som kunne tenke seg et hjemmelaget måltid "on-the-go". De har med andre ord utviklet en enkel måte å kjøpe og selge hjemmelaget mat. Grabster startet med en Facebook-gruppe og opparbeidet seg raskt 3000 medlemmer. De har nettopp lansert appen sin i Trondheim, og den er tilgjengelig i Google Play og App Store.
  • IoT teknologi er en annen trend som skaper muligheter i næringslivet og et kappløp i dagens næringsliv. Oppstartsbedriften Mode har sett muligheten til å bruke IoT innenfor eldrebølgen, et av dagens store samfunnsproblem. Det har seg slik at det eldre vi blir, det lettere blir vi utsatt for dehydrering. Dette svekker livskvaliteten, og er forbundet med høy risiko for sykdom som hjerteinfarkt, slag, utmattelse, og i ytterste konsekvens død. Mode utvikler derfor en kroppsbåren sensorløsning, også kalt en "wearable", på størrelse med et plaster, som skal hjelpe eldre å forebygge dehydrering. Mode har i dag gjennomført et teknologisk verifiseringsprosjekt og planlegger å lansere produktet i 2019.

Hva kan mer etablerte organisasjoner lære av disse tre oppstartsbedriftene?

For å bli en digital vinner er det ikke nok å lære seg det faglige rundt digitale trender. Det er også essensielt å få et innblikk i hvordan teknologien kan anvendes i kommersielle business case. Sevendof, Grabster, Mode er gode eksempler på hvordan man utnytter digitale trender til å skape nye forretningsmuligheter.

Digitale trender står sentralt i oppstartsbedriftene, men er ikke alene den avgjørende faktoren for om de lykkes på markedet. På entreprenørskolen lærer man å først finne et problem eller behov i markedet og deretter finne en teknologi som kan løse dette.

Vår erfaring er at mer etablerte bedrifter ofte mislykkes med å realisere gevinster fra digitale trender fordi de har en teknologi som er på utkikk etter et marked, fremfor et marked på utkikk etter en teknologi. PwC har akkurat lansert en landsomfattende spørreundersøkelse om prosjekt-, program- og porteføljestyring hvor vi blant annet kartlegger norske selskapers evne til å drive frem digital innovasjon og teknologiske endringer.

Gang på gang står gründere frem som pionerene for kreativ og verdiskapende anvendelse av digitale trender. For å henge med, og ikke miste sin posisjon i markedet, må etablerte bedrifter også selv drive med entreprenørskap, eller «intraprenørskap», som det ofte kalles. Det er viktig å holde seg oppdatert på ny teknologi, men enda viktigere å få innsikt i hvordan denne teknologien kan anvendes for å dekke brukerbehov og skape verdi for kunder.

Gjennom å skape en kultur for intraprenørskap kan du bidra til nettopp dette i din bedrift. En digital vinner fokuserer på behovet, og finner deretter en løsning. Fremfor å utvikle en løsning, og deretter lete etter et behov.

Dele artikkelen:

Aleksander Torstensen

Aleksander Torstensen
Jeg heter Aleksander Torstensen og er konsulent i PwC Consulting sin rådgivningsenhet Business Technology. Bakgrunnen min stammer fra NTNU hvor jeg har tatt mastergrad i både Datateknikk og NTNUs Entreprenørskole. I tillegg har jeg erfaring som daglig leder og medgründer i eget teknologiselskap. Jeg er lidenskapelig opptatt av disruptiv innovasjon og hvordan IT kan brukes for å skape nye forretningsmodeller og strategier.
[email protected]
Du finner meg på:

Kommentere