
Du har sikkert hørt det før. Bedriftskultur, tydelig kommunikasjon, målbare gevinster og god ressursstyring er avgjørende for å få til endringer i din bedrift. Det er fortsatt sant.
Som rådgivere jobber vi daglig med bedrifter i endring. I større og mindre grad. Vi ser bedrifter som går gjennom store omstillingsprosjekter som påvirker hele organisasjonen og fører til betraktelige nedskjæringer eller utvidelser. Og vi ser hvordan mindre endringer fører til at en person kan få en lettere arbeidshverdag, eller måtte begynne med helt nye arbeidsoppgaver. Derfor stiller vi oss naturlig nok ofte spørsmålet «Er norske virksomheter egentlig godt nok rigget for omstilling?».
Vi reflekterer mye over hvorfor store prosesser går tilsynelatende smertefritt i noen bedrifter, mens andre har vanskelig for å gjøre små, nesten bagatellmessige endringer. Er det selve endringene som gjøres som er avgjørende for hvordan de blir mottatt og utført? Eller er det hvordan endringene blir utført?