Bruk tid på å ta riktige beslutninger, ikke lete etter bilag
Gratulerer årets Gaselle i Østfold!
For mindre virksomheter og virksomheter i vekst er det avgjørende at ledelsen bruker tid på verdiøkende aktiviteter som strategi og salg. Men samtidig er du nødt til ha god kontroll og god styringsinformasjon. Hvordan kan man effektivt balansere disse hensynene?
En virksomhet i vekst må være fleksibel for å raskt kunne tilpasse seg markedet. Du må ha styringsinformasjon som er riktig for å kunne ta gode beslutninger og hele tiden vite hvor du står. Har du likviditet til neste lønnsutbetaling? Kan dere investere i et vareparti til gunstig pris? Og har du forsvarlig egenkapital? Ledelsen har ikke tid til å lete etter bilag og lure på om alle kostnader har kommet med. Du bør bruke tid på analyse og beslutningsstøtte, og helst minimalt med ressurser på inngående og utgående fakturaer. Derfor råder vi bedrifter i vekst til å sette bort regnskapsføring til en profesjonell tredjepart og basere seg på skybaserte regnskapsløsninger.
PwC har utført en benchmarkanalyse av økonomifunksjoner i små og mellomstore bedrifter, og vi ser noen fellestrekk på hva som kjennetegner de funksjonene som bruker minst kostnader på regnskap. Vår undersøkelse viser at en av de viktigste beslutningene er å digitalisere og standardisere økonomioppgaver og prosesser.
Det som kjennetegner de beste virksomhetene er:
- effektiv bruk av outsourcing eller bruk av felles tjenestesenter til regnskaps- og lønnsproduksjon
- nyere versjoner av ERP-systemer med programvare som støtter kritiske forretningsprosesser, som regel cloud-baserte løsninger
- de utnytter tilgjengelige muligheter som e-handelsløsninger, e-faktura og integrasjon mellom ERP- og fagsystemer
- de etabler noen få, men effektive interne kontrollrutiner som gjør at du og alle i selskapet gjør mest mulig riktig første gang. Da unngår dere mye feil, dobbeltarbeid og kostbare prosesser for feilretting.
For å redusere kostnader til regnskap ser vi at de mindre virksomhetene outsourcer funksjoner, mens de større virksomhetene etablerer felles tjenestesentre.
Så hva råder vi deg til å gjøre?
Kartlegg hvor mye kostnader du bruker på regnskap og rapportering.
Ta noen telefoner til ledere i tilsvarende selskaper, og sammenlign kostnadsnivå og hva du får igjen i form av gode analyser og beslutningsunderlag.
Eller ta kontakt - vi har data du kan sammenligne deg med.
Mindre bedrifter opplever ofte at regnskapsføring og god internkontroll er tidkrevende og kostbare prosesser. De gir tilsynelatende lite verdi og er lett å nedprioritere i en gründerfase. Erfaring viser imidlertid at vekst uten gode beslutningsdata kan være katastrofalt.
Vårt råd til deg er å sørge for god kontroll på regnskapsføring og lønn. Det trenger faktisk ikke lengre å koste skjorta. Og du kan bruke tiden på å ta gode beslutninger.
Gasellebloggen 2016 er navnet på en serie blogginnlegg fra PwC i perioden oktober-desember, som retter seg særlig mot små og mellomstore bedrifter. Disse innleggene vil bli publisert på våre eksisterende blogger, Digital tranformasjonsbloggen, Granskingsbloggen, @stake-bloggen, Finansbloggen, Skattebloggen, og samles på pwc.no/gaselle. Gasellebloggen 2016 er en del av vårt samarbeid med Dagens Næringslivs Gasellekonferanser.
Marianne Brusdal
Jeg heter Marianne Brusdal, og jobber som partner i PwC. Mitt spesialområde er regnskap og økonomistyring. Jeg har jobbet med å effektivisere regnskaps- og økonomifunksjoner i over 20 år og har lyst til å blogge om mine erfaringer på dette området. Mitt mål er å gi deg informasjon, analyser og nyheter på en annen måte enn det du får gjennom nyhetsbrev og annen faginformasjon. Jeg håper også at jeg noen ganger klarer å inspirere og utfordre deg. Hvis du har synspunkter, innspill, kommentarer eller spørsmål til noe du leser eller ser her på bloggen blir jeg glad for å høre fra deg.
Legg igjen en kommentar